MENU
Klasztor w Lubiążu wg Dory Scholz. Ta nieźle zachowana, jak na swoje lata litografia, ma zaiste imponujące rozmiary: jest sporządzona na kartce cieniutkiego papieru o wymiarach: 37,5 cm x 50 cm zaś sama rycina (odcisk płyty) mierzy sobie: 30 cm x 38 cm. Mankamentem stanu jej zachowania jest biegnący w poprzek na odcinku kilku centymetrów, w prawym górnym narożniku ślad zagięcia kartki oraz niewielka, rdzawa plama widniejąca u dołu grafiki, znajdująca się poniżej linii, na której umieszczono podpis, zatem praktycznie niewidocznej dla oka, gdy tylko praca zostanie oprawiona w passe-partout. Rycina jest sygnowana czytelnym podpisem: Dora Scholz sporządzonym ołówkiem przez artystkę w prawym dolnym narożniku oraz dodatkowo monogramem wiązanym: "DR" naniesionym na płytę po lewej stronie u dołu. Opis pracy sporządzony przez sprzedawcę.

Dodał: Zbigniew Waluś° - Data: 2018-04-27 20:47:45 - Odsłon: 1557
Lata 1920-1940

Przyszła ona na świat dnia 28 maja 1883 roku w Świdnicy. Podjęła studia w Akademii w Królewcu by je potem kontynuować w Monachium u prof. Hermanna Groebera. Urzeczona malowniczością Karkonoszy w latach 20-tych zamieszkała w Cieplicach Zdroju i przystąpiła do Bractwa Artystycznego Św. Łukasza funkcjonującego z powodzeniem przez kilka lat w Szklarskiej Porębie. Należała również do Śląskiego Towarzystwa Artystek Plastyczek. Tuż przed wybuchem II wojny światowej brała udział w Śląskiej Wystawie Sztuki we Wrocławiu (w katalogu do tej wystawy figuruje m.in. rysunek jej autorstwa "Prag. Blick von der Burg auf die Stadt").



Dora Scholz często w swych pracach sięgała po motywy architektoniczne, które z dużym upodobaniem starała się następnie wkomponowywać w taki sposób, w towarzyszący im kontekst pejzażowy, ażeby nadać temu ujęciu nowy kształt artystyczny. Monumentalny zespół pocysterskiego klasztoru w Lubiążu znakomicie nadawał się do artystycznego zmodyfikowania i podjęcia próby pokazania owego założenia z zupełnie innej perspektywy, niepodejmowanej do tej pory chyba przez nikogo. Dzięki nowatorskiemu spojrzeniu artystki zaproponowana przez nią wizja graficzna (świetna kompozycja pracy z wyeksponowanym na pierwszym planie rozłożystym drzewem, które "zrównoważyło" masywną, ciężką bryłę zabudowań klasztoru) znacznie odbiegła od standardowych przedstawień zabytku znanych wręcz do znudzenia z dotychczasowej, przebogatej ikonografii Lubiąża. Krótka biografia sporządzona przez sprzedającego prace Dory Scholz. Dodał. Z, Waluś.

  • /foto/3400/3400437m.jpg
    1920 - 1924
  • /foto/3400/3400746m.jpg
    1920 - 1924
  • /foto/6597/6597033m.jpg
    1920 - 1924
  • /foto/6598/6598063m.jpg
    1920 - 1924
  • /foto/6598/6598128m.jpg
    1920 - 1924
  • /foto/7232/7232415m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/3400/3400439m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/6601/6601307m.jpg
    1930 - 1940

Aukcje internetowe

Poprzednie: Remont kamienicy Strona Główna Następne: Budynek "B" - szkolny